Odborná komisia vybrala osemnásť tých, ktoré sú zamerané na zvyšovanie kvality vzdelávania na Slovensku. Konto Orange na ich realizáciu prerozdelí spolu 35 000 eur.
Vo februári 2009 Konto Orange, ktoré už dlhodobo podporuje aktivity v oblasti vzdelávania, vyhlásilo nový grantový program zameraný špeciálne na mimovládne organizácie. „Sme radi, že prvý ročník grantového programu sa stretol s úspechom a v jeho prvej fáze sme prijali až 149 žiadostí o poskytnutie grantu. „Uvedomujeme si, aké dôležité je vzdelávanie pre zdravý vývoj spoločnosti a sme radi, že môžeme prispieť k zavádzaniu modernejších metód a prístupov vo vyučovacom procese na slovenských školách, “ hovorí Andrea Cocherová, riaditeľka úseku komunikácie a značky spoločnosti Orange Slovensko.
Hodnotiaca komisia Konta Orange vybrala z prihlásených projektov 18, medzi ktoré bude prerozdelená celková suma 35 000 eur. Neziskové organizácie tak získajú príspevky od 600 do 2 640 eur, ktoré využijú napríklad na prípravu interaktívnejších vyučovacích hodín, priblíženie pojmu spoločenskej zodpovednosti alebo zefektívnenie vyučovania a vnímania environmentálnej problematiky.
Cieľom tohto grantového programu je presadzovať dlhodobé zmeny vo filozofii výchovy a vzdelávania z tradičného ponímania na humanisticko-tvorivý prístup. Vítané boli preto všetky projekty, ktoré podporujú zmenu metód a prístupov vo vyučovacom procese či zmenu tradičného postavenia učiteľa a žiaka. Pomoc je určená aj pre vzdelávacie a osvetové kampane a ďalšie aktivity v oblasti environmentálnej výchovy, multikulturalizmu, ľudských práv, výchovy k tolerancii a prevencii násilia.
Uchádzať o grant sa mohli mimovládne neziskové organizácie, ktoré sú angažované v oblasti vzdelávania a realizujú aktivity na základných a stredných školách, prípadne iniciatívy orientované na pedagógov alebo budúcich pedagógov základných a stredných škôl. Zapojiť sa však mohli aj občianske združenia a iniciatívy, nadácie, rodičovské združenia, centrá voľného času, miestne knižnice, osvetové strediská a iné vzdelávacie, kultúrne, voľnočasové a osvetové organizácie, ktorých zriaďovateľom je miestna a regionálna samospráva.
Konto Orange je nezisková organizácia, ktorá realizuje projekty na podporu jednotlivých skupín obyvateľov – komunít. Vznikla v roku 2002 s cieľom realizovať filantropické aktivity, ktoré pomáhajú riešiť problémy rôznych skupín spoločnosti. Aktivity Konta Orange zahŕňajú mnoho oblastí – od podpory náhradných rodín a adopcie cez vzdelávanie, voľnočasové aktivity mladých ľudí až
po pomoc opusteným ľuďom. Filantropické aktivity Konta Orange sú zamerané na problémové alebo deficitné oblasti spoločnosti. Zriaďovateľom Konta Orange je spoločnosť Orange Slovensko, a. s.
Peter Tóth
Corporate Affairs Manager
Podporené projekty:
Združenie rodičov a priateľov školy pri gymnázium Mateja Hrebendu v Hnúšti: Zaži a pomôž prežiť!
Po mimoriadnom úspechu a pozitívnej odozve projektu \"Férová trieda\", zrealizovaného v programe Školy pre budúcnosť, chcú učitelia z gymnázia v Hnúšti podať ich skúsenosti ďalej. Zorganizujú tréning pre 15 učiteľov zo SŠ a ZŠ z regiónu. Frekventanti absolvujú blok zážitkových aktivít realizovaný vo Férovej triede, ktoré im umožnia túto problematiku úspešne predstaviť svojim žiakom. Blok aktivít prenesie zúčastnených na kakaovníkovú plantáž, ukáže priepastné rozdiely v množstve potravín spotrebovaných za týždeň v 15 krajinách sveta a ponúkne konkrétne riešenie na dosah ruky s názvom Fair Trade.
Filia n.o. : S kompasom a živou knihou bližšie k ľudským právam (Košice)
Nezisková organizácia Filia zamerala svoj projekt na získanie vedomostí, zručností, postojov a hodnôt mládeže a pracovníkov s mládežou v oblasti ľudských práv, ako ja konštruktívny dialóg mladých ľudí a poukázanie na existenciu a neoprávnenosť bariér, stereotypov a predsudkov. Nástrojom na dosiahnutie vytýčených cieľov projektu je príručka Kompas a realizácia Živých knižníc. Prostredníctvom jednotlivých aktivít z príručky pre ľudské práva - Kompasu si mladí ľudia interaktívnou a zážitkovou formou metódami neformálneho vzdelávania intenzívnejšie a efektívnejšie uvedomia dôležitosť, podstatu a význam ľudských práv. Cyklus školení vyústi do realizácie Živej knižnice, ktorá bude zameraná na jednu z absolvovaných tém v oblasti ľudských práv.
Effeta: Medzinárodná komunikácia nepočujúcich bez bariér (Nitra)
Komunikačný jazyk detí a mladých ľudí so sluchovým postihnutím je posunkový jazyk. V súčasnej dobe komunikovať na medzinárodnej úrovni je pre všetkých nevyhnutnosťou. Tento projekt sa zameral na získanie jazykových zručností sluchovo postihnutých detí a mládeže v oblasti písaného anglického jazyka a medzinárodného posunkovania. Počas realizácie projektu sa budú realizovať jazykové kurzy a workshopy a súčasne vznikne slovník medzinárodného posunkovania, ktorý bude slúžiť pre ďalšie vzdelávanie detí a mládeže so SP po celom Slovensku.
Občianske združenie Otvorená škola: Digiškola (Nová Dubnica)
Digiškola je projekt, ktorý pripravilo OZ Otvorená škola pre učiteľov a žiakov Súkromnej základnej školy v Novej Dubnici. Prostredníctvom odborného školenia sa učitelia zdokonalia v práci s digitálnym fotoaparátom a digitálnou fotografiou. Pre žiakov je v rámci projektu pripravený \"Týždeň Digiškoly\", počas ktorého sa uskutoční viacero aktivít s cieľom naučiť deti pracovať s fotoaparátom. Výstupom budú 3 žiacke prezentácie na tému propagácia činnosti školy a mesta a tú najpútavejšiu prezentáciu vyberú učitelia a žiaci na školskej koncoročnej akcii \"Slávnosť učenia\". Projekt vyvrcholí oslovením zahraničnej školy s podobným vzdelávacím programom, s ktorou sa nadviaže nové partnerstvo a spolupráca v podobných projektoch.
Združenie Orava pre demokraciu vo vzdelávaní: Byť aktívnym občanom je moderné (Bratislava)
Úlohou modernej školy je rozvíjať u žiakov schopnosť vedieť rozumne si vybrať a naučiť sa ako myslieť, nie čo si myslieť. Projekt \"Byť aktívnym občanom je moderné\" sa zameriava na výchovu mládeže ku kritickému mysleniu a aktívnemu občianstvu. Žiaci pracujú na projekte pod vedením svojich učiteľov. Začnú výberom vlastného aktuálneho problému, navrhnú možné postupy jeho riešenia, oslovia kompetentné orgány a ich predstaviteľov. Prácu na projekte zdokumentujú prostredníctvom vypracovania triedneho portfólia, ktoré budú prezentovať v závere školského roka na regionálnej a celoštátnej úrovni v Národnej rade SR.
Občianske združenie Prevencia AD: Ako nevyhorieť? (Pezinok)
Učiteľské povolanie je mimoriadne náročné a požiadavky na profesijné kompetencie pedagógov sa neustále zvyšujú. Väčšina zmien sa deje v dôsledku celospoločenského vývoja a smerovania, a niekedy majú za následok mnohé negatívne dopady najmä na pedagógov. Jedným z týchto dopadov je aj syndróm vyhorenia, teda stav celkového psychického i telesného vyčerpania, spôsobeného dlhodobou frustráciou a nespokojnosťou v práci. V rámci predloženého projektu chce OZ Prevencia AD zrealizovať cyklus kurzov \"Ako nevyhorieť\", ktoré budú teoretickým, ale najmä praktickým tréningom znalostí a zručností ako efektívne predchádzať, resp. bojovať so symptómami syndrómu vyhorenia.
Nezisková organizácia Voices: Svet nekončí na balkóne (Bratislava)
Stredoškolskí pedagógovia majú na Slovensku pomerne málo príležitostí fundovane diskutovať so svojimi študentmi o aktivitách občianskej spoločnosti v zahraničí. Zámerom projektu je preto prostredníctvom premietania pútavých krátkych filmov a následných neformálnych diskusií vytvoriť autentický priestor na prezentovanie aktivít a motivácie konkrétnych mladých ľudí, ktorí sa rozhodli pomáhať v zahraničí a s ktorými sa budú môcť zapojení študenti osobne stretnúť. Na tomto originálnom stretnutí budú mať študenti zároveň príležitosť neformálnym a netradičným spôsobom spoznať pojmy ako dobrovoľná, profesionálna, humanitárna a rozvojová pomoc v zahraničí. V priebehu realizácie projektu nebudú len pasívnymi prijímateľmi informácií, ale v spolupráci s nimi vznikne tiež krátky film zverejnený na internete.
Asociácia Divadelná Nitra: Ako na divadlo (Nitra)
Projekt \"Ako na divadlo\" je zameraný na neformálne vzdelávanie v oblasti divadelného umenia určené študentom stredných a vysokých škôl s pedagogickým zameraním a ich pedagógom. Aktivity projektu budú zamerané na dve vybrané inscenácie - Kráľ Lear v podaní hercov divadla Andreja Bagara v Nitre a niektorá z inscenácií hlavného programu Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra. Študenti s pedagógmi s každou inscenáciou v období od mája do septembra 2009 absolvujú prečítanie hry na vyučovacích hodinách v škole, analýzu dramatického textu, tvorivé hry, návštevu divadelného zákulisia, diskusiu s tvorcami aj divadelnými kritikmi a takisto návštevu samotného predstavenia. Projekt má za cieľ rozvíjať tradičné poznatky a skúsenosti študentov s divadlom, obohacovať ich vedomosti o súčasnom slovenskom a európskom divadle a rozvíjať ich záujem o divadelné umenie a súčasnú kultúru.
Detská organizácia FRIGO: Dajme tomu správnu formu (Košice)
Realizátori projektu sa počas svojej dlhoročnej skúsenosti mnohokrát na svojich podujatiach stretávajú so skutočnosťou, že ich účastníci nevedia uvoľnene a otvorene formulovať svoje názory, aktívne počúvať či pracovať v skupine. Rovnako zistili, že učitelia častokrát nevedia do vyučovacieho procesu zahrnúť zážitkové či situačné metódy a spätná väzba či aktivity s využitím tvorivej dramatiky v školskom prostredí do veľkej miery chýbajú. Prostredníctvom aktivít projektu chcú realizátori projektu poskytnúť učiteľom základných škôl námety na aktivity, ktoré budú zachovávať obsah učiva, ale zmenia metódy a formy jeho sprostredkovania žiakom. Súčasťou realizácie projektu bude takisto vydanie metodickej príručky, ktorej cieľom bude uľahčiť učiteľom aplikovať neformálne vzdelávanie do školského prostredia poskytnúť konkrétnych námetov.
EDIN - Edukácia intelektovo nadaných pri ZŠ A. Kmeťa v Leviciach: Fyzikálne divadlo - Život častíc (Levice)
Vyučovacie hodiny fyziky sú pre žiakov mnohokrát náročne a nezrozumiteľné pre množstvo abstraktných pojmov, s ktorými sa na hodinách stretávajú. Zámerom projektu je použitím dramatickej prezentácie uľahčenie osvojovania si týchto pojmov a ich lepšie porozumenie. V rámci realizácie projektu nacvičia žiaci siedmeho ročníka predstavenie, v ktorom sa stotožnia s jednotlivými časticami, ktorých existenciu si vedia teraz len ťažko predstaviť. Dramatickou prezentáciou priblížia svojim spolužiakom, učiteľom aj rodičom pohyb molekúl v horúcej a v studenej vode, topenie kryštalickej látky, koncentráciu ako aj elektrický prúd v kovoch. Záverečný výstup projektu, ktorého cieľom je najmä zvýšenie motivácie a záujmu žiakov o fyziku, bude takisto jedným z príspevkov do školskej akadémie na záver školského roka.
Občianske združenie Bez predsudkov k ľudskosti: Spoločenská zodpovednosť v odbornej praxi (Skalica)
Jednou z hlavných úloh občianskeho združenia Bez predsudkov k ľudskosti je skúmanie spoločenskej zodpovednosti a aplikácia tejto problematiky do vzdelávacieho programu stredných škôl. Zámerom projektu občianskeho združenia je vytvorenie modelu spolupráce medzi strednou školou Via Humana v Skalici, firmami a organizáciami fungujúcimi v regióne Záhoria a samosprávnymi inštitúciami. Cieľom tejto spolupráce je v rámci predmetu odbornej praxe umožniť študentom oboznámiť sa a priamo v praxi si osvojiť pojmy ako spoločenská zodpovednosť v ekonomickej, sociálnej a environmentálnej oblasti. Pre študentov budú v rámci projektu vytvorené podmienky, v rámci ktorých si budú môcť overiť existenciu a fungovanie týchto modelov v praxi, bude im poskytnutá príležitosť oboznámiť sa so situáciami, v ktorých daný pojem nie je možné použiť a budú rovnako oboznámení s najčastejšími chybami pri aplikácií týchto pojmov.
Ponitrianske múzeum v Nitre: Netradičná výstava Meranie času (Nitra)
Každý rok študenti Katedry muzeológie Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre v spolupráci s Ponitrianskym múzeom realizujú dve výstavy, pri príprave ktorých sa snažia využiť všetky nadobudnuté poznatky zo štúdia. Netradičná výstava na tému \"Meranie času\" sa bude realizovať v priestoroch Ponitrianskeho múzea a bude zachytávať vývoj a metódy merania času od staroveku až po súčasnosť, ako i spôsoby výroby meracích prístrojov v minulosti. Realizácia projektu je odpoveďou na deficit zážitkového vzdelávania a
SCHOLA LUDUS: Papierová Fyzika (Bratislava)
Zámerom projektu je podporiť zmenu prírodovedného vzdelávania na atraktívne, aktívne a tvorivé poznávanie. Konkrétnym cieľom projektu je pripraviť a realizovať komplexný vzdelávací program Papierová fyzika zameraný na fyzikálne vlastnosti papiera a hodiny fyziky s využitím papierových pomôcok, ktorý učitelia budú môcť využívať v školskej praxi v rámci jednotlivých prírodovedných predmetov. Hlavnými aktivitami projektu bude zorganizovanie dvoch turnusov letného denného fyzikálneho tábora, realizácia týždenného zážitkového sústredenia pre učiteľov, počas ktorého sa účastníci oboznámia s teóriou komplexného tvorivého učenia SCHOLA LUDUS a publikovanie komplexného vzdelávacieho materiálu vrátane metodických listov pre učiteľov a pracovných listov pre žiakov.
Centrum pre mladých ochrancov prírody SZOPK: Rozvoj kľúčových kompetencií Ekohliadok a pedagógov (Kremnica)
Realizácia projektu nadväzuje na doterajšie vzdelávacie aktivity pre Ekohliadky fungujúce na školách ako partneri pre koordinátorov environmentálnej výchovy. Pripravované aktivity majú za cieľ rozvíjanie kľúčových kompetencií potrebných pre aktívneho a angažovaného občana, ako komunikačné zručnosti, aktívna spolupráca, tvorba projektov a propagačné zručnosti. Súčasťou projektu bude realizácia vzdelávacích seminárov pre pedagógov zameraných na rozvoj kľúčových kompetencií, zapojeným školám budú poskytované odborné konzultácie k aplikácii nadobudnutých poznatkov pri tvorbe školských vzdelávacích programov. Projekt rovnako zahŕňa prípravu a pilotné overovanie vzdelávacieho programu pre voliteľný predmet Environmentálna výchova pre 5.ročník v regiónoch Kremnica, Žiar nad Hronom, Nová Baňa, Žarnovica a Turčianske Teplice.
Detská misia (DM): Vyučuj, ale ako? (Celoslovenská konferencia DM) Bratislava
Projekt \"Vyučuj, ale ako? \" je strešnou akciou ostatných vzdelávacích aktivít neziskovej organizácie Detská misia. 16.ročník celoslovenskej konferencie pracovníkov s deťmi a dorastom sa uskutoční v dňoch 20. - 23.8.2009 v Martine. Ide o spoločné stretnutie pedagogických pracovníkov, dobrovoľníkov a ich rodín, ktoré každoročne ponúka priestor na zhodnotenie doterajších projektov. Účasť na konferencii, stretnutie s dobrovoľníckymi a pedagogickými pracovníkmi, vzdelávacie bloky a voľná výmena skúseností bude príjemným a obohacujúcim prínosom pre učiteľov a dobrovoľníckych pracovníkov z celého Slovenska. Na základe získaných doterajších skúseností má projekt rovnako za cieľ motivovať a podporiť účastníkov konferencie do zakladania nových klubov Detskej misie v spolupráci so školami.
Slovenská Debatná Asociácia: Letný debatný Inštitút (Bratislava)
Zámerom projektu Letného Debatného Inštitútu je podporiť rozvoj akademickej debaty na Slovensku. Ide o týždňové podujatie určené stredoškolským študentom zamerané na debatné zručnosti, zlepšenie schopnosti argumentácie a v neposlednom rade rozšírenie všeobecného prehľadu. Všetky aktivity projektu budú realizované prostredníctvom akademickej debaty ako efektívneho komunikačného nástroja. Projekt chce týmto spôsobom naučiť študentov kvalitnej argumentácii a schopnosti kritického myslenia.
ZO Slovenský zväz včelárov Stupava: Včely v škole (Stupava)
Projekt \"Včely v škole\" má za cieľ oboznámiť žiakov o význame včely medonosnej v našom živote. Prostredníctvom prednášok a hlavne prácou priamo na včelnici sa žiaci aj učitelia oboznámia s anatómiou včely medonosnej, naučia sa o chorobách, ktoré môžu včely trápiť a takisto sa naučia rozoznávať rôzne včelie produkty. Pozorovaním peľových zŕn pod mikroskopom sa naučia určovať zrelosť medu a súčasťou realizácie projektu bude neodmysliteľná ochutnávka medu a určovanie rôznych druhov. Priamo na včelnici si budú môcť žiaci vyskúšať prácu s voskom, výrobu sviečok či vykrajovanie do vosku. Žiaci si rovnako osvoja základné pravidlá manipulácie so včelami, zistia, ako sa včely rozmnožujú, kde ukladajú med a nájdu odpovede na mnohé nezodpovedané otázky.
Čemerica Stakčín: Žijem pod Poloninami - žijem tu rád (Stakčín)
Environmentálna a regionálna výchova je na mnohých školách ešte stále formálnou záležitosťou, ktorej sa nevenuje dostatok pozornosti a záujmu. Dôvodom sú mnohokrát nedostatočné informácie, absentujúce metodiky a pomôcky či podpora zo strany ostatných pedagógov alebo vedenia školy. Súčasťou realizácie projektu je preto príprava metodického stretnutia pedagógov environmentálnej a regionálnej výchovy, tvorba učebných pomôcok formou DVD prezentácie a metodickej príručky s regionálnym zameraním. Realizátori v rámci projektu rovnako pripravia interaktívnu výstavu pod názvom \"Žijem pod Poloninami - žijem tu rád\".